Belang van vitamine D tijdens de wintermaanden

De meeste Belgen hebben een tekort aan vitamine D. Maar, hoe komt dit?

Vitamine D wordt in ons lichaam voornamelijk gevormd via blootstelling aan zonlicht, laat dat nu net hetgeen zijn wat we in de winterperiode te weinig zien. Maar, ook al zou je de hele dag buiten vertoeven, de sterkte van het zonlicht is in de winterperiode in de ‘lage landen’ te zwak waardoor minder vitamine D kan opgenomen worden via de huid. Daarnaast kleden we ons door het lekkere koude weertje nog eens heel goed aan, waardoor er nog minder blootstelling is. 

Naast zonlicht is vitamine D ook aanwezig in voeding: voornamelijk in dierlijke producten zoals zalm, tonijn, melk, … Mensen met een veganistische levensstijl hebben bijgevolg een groter risico op vitamine D tekort. Door voeding te drogen in de zon kan ook in deze voeding vitamine D aangemaakt worden zoals champignons of tomaten. Helaas is vitamine D aanwezig in voeding, dierlijk of vegan, slechts beperkt opneembaar door onze darmen.

Mensen met een getinte huidskleur of een zwakke huid zoals ouderen en kinderen maken minder  vitamine D aan via blootstelling aan zonlicht, waardoor ook zij een grotere kans op een tekort hebben.

Waarom is een tekort een probleem?

Een tekort aan vitamine D wordt gelinkt aan een verhoogd risico op heel wat chronische aandoeningen zoals multiple sclerose, rheumatoïde artritis, osteoartritis, hypertensie, cardiovasculaire ziektes en kankers. Vitamine D speelt ook een rol in botmetabolisme, spierfunctie, inflammatie, epigenetische regulatie en immuniteit. Ook in de strijd tegen corona wordt vitamine D aangeraden. Studies hebben aangetoond dat personen die op intensive care terechtkomen door corona, meestal een tekort aan vitamine D hebben. 

Een tekort uit zich in vermoeidheid, spierkrampen, angstaanvallen, depressie, spier en gewrichtspijn waaronder rugpijn en dus ook een verminderde immuniteit.

We stellen vast dat mensen het meest kampen met vermoeidheid en depressie in de maanden januari en februari, net doordat je dan doorheen je reserves van vitamine D zit: De klassieke winterdip. Ook op Blue Monday, 17 januari, (de meest depressieve dag van het jaar),  zou vitamine D wel eens een rol kunnen spelen.

Wat een vitamientje niet allemaal kan doen.

Hoe een tekort voorkomen?

Je kan regelmatig op een zonovergoten winterdag, over de middag een half uurtje halfnaakt gaan rondrennen…, maar we adviseren in de plaats toch om in de wintermaanden een supplement bij te nemen. 

Wist je trouwens dat er een link bestaat tussen overgewicht en een te kort aan vitamine D. Dit kan verklaard worden  doordat vitamine D een vetoplosbare vitamine is. Mensen met overtollig vet zouden zo de vitamine ‘gevangen houden’ in hun vetweefsel, waardoor deze niet ingezet kan worden in de fysiologische processen.

Dus naast je gewicht en vooral je vetweefsel onder controle houden, neem je best een supplement waarbij de vitamine opgelost is in een vetstof dat door het lichaam gemakkelijk kan opgenomen en omgezet worden. Als we dan naar de gezonde vetstoffen gaan kijken komen we snel uit op een plantaardige olie (zie link omega 3) zoals olijfolieof MCT olie. Deze zijn trouwens ook volledig plantaardig en dus perfect voor mensen met een vegetarische of vegan levensstijl. 

Personen waarvan de vetverwerking moeizaam verloopt zullen meer vitamine D uit een supplement kunnen halen op basis van MCT (Medium Chain Triglyceriden) olie omdat deze vetzuurketens reeds gedeeltelijk ‘verteerd’ zijn.

Het is zeer belangrijk om preventief vitamine D te nemen, aangezien het ongeveer 2 maand duurt eer je reserves terug voldoende opgeladen zijn na een (winter)dip. Nu, november, is het ideale moment van het jaar om vitamine D te beginnen ‘loaden’ om zo de donkerste maanden gezond en ook happy door te komen.

Op de markt is een zeer divers aanbod aan vitamine D, waarvan een aantal van zeer bedenkelijke kwaliteit. In de praktijk werken we enkel met hoogwaardige producten waarbij we het supplement adviseren dat het best past bij jouw persoonlijk profiel past. 

Hoeveel vitamine D heb ik nodig?

Hoeveel vitamine D je nodig hebt om ‘voldoende’ te hebben is enerzijds genetisch bepaald. Tom kan je aan de hand van een DNA analyse hierbij adviseren. Anderzijds is levensstijl een determinerende factor: Hoeveelheid vetweefsel je hebt, de sterkte van de huid (ouderen/jongeren), vertoef je veel buiten?… Gemiddeld genomen wordt 1500-2000 IU/dag geadviseerd.

Een bloedanalyse kan uitsluitsel geven als je al dan niet een tekort hebt. Indien je een tekort hebt is het eigenlijk al te laat, omdat het 2 maanden duurt eer het tekort weg gewerkt is. Maar dan weet je wel dat je gevoelig bent voor een vitamine D tekort. Zet in je agenda alvast jaarlijks een reminder in november om te starten met Vitamine D.

Je diëtist kan je hierbij zoals gewoonlijk het best adviseren 😉

Stay happy and healthy!