Belang van vitamine D tijdens de winter

We kennen allemaal vitamine D, de vitamine die door je lichaam aangemaakt wordt onder invloed van de zon. Door deze bijzondere manier van aanmaken van de vitamine, wordt deze ook wel de ‘zonlicht-vitamine’ genoemd. Maar dat is bij lange na niet het hele verhaal. Het is waar dat je voor het overgrote deel deze vitamine zelf aan kunt maken onder invloed van zonlicht, maar in de meeste gevallen is dat niet toereikend.

Met name in de winter komen we steeds minder buiten, wat natuurlijk noodzakelijk is om zonlicht op te vangen. In de zomerperiode zal dat allemaal wel lukken, maar in de winterperiode wordt het natuurlijk wat lastiger. Door de kou en het gure weer blijven we liever binnen, wat gevolgen heeft voor de vitamine D in je lijf.

Maar gelukkig tref je vitamine D ook gewoon in je voedsel aan, tenminste als je gezond en gevarieerd eet. Met name de voeding van dierlijke oorsprong bevat vitamine D, maar wel in beperkte mate.

Hier zijn wel een paar uitzonderingen op: vette vis, zoals makreel, zalm en paling, bevat wat meer vitamine D.

Maar, in de winter hebben maar liefst 80% van de mensen een
significant tekort aan vitamine D!

Waarom?

Vitamine D wordt voornamelijk aangemaakt in de huid via direct zonlicht. We hebben nu echter heel wat dagen dat er gewoon geen zon te zien is. En als er al een zonnetje is, dan is het te koud om met blote huid te zonnebaden. De aanmaak van deze vitamine daalt in de winter dus zeer drastisch!

Een vitamine-tekort mag nooit onderschat worden en dat is zeker het geval met deze vetoplosbare vitamine.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D-tekort of welke aandoeningen kan het versterken?

1. Osteoporose
Deze degeneratieve botaandoening wordt NIET veroorzaakt door een essentieel tekort aan calcium, maar wel door een tekort aan magnesium, vitamine K èn vitamine D.

2. Spierzwakte
De spieren hebben moeite om het lichaam te dragen, om trappen te betreden en worden dan ook pijnlijk.

3. Groter risico op hartfalen
Een lage vitamine D-spiegel verhoogt je kans op hartfalen met maar liefst 62 % !

4. Meer kans op auto-immune aandoeningen
zoals:
A.  Chronische darmontsteking of spastische darmen
B.  Reumatoïde artritis
C.  Schildklierproblemen
D.  Lupus
E.  Psoriasis

5. Algemene lichamelijke vermoeidheid

6. Zwakke mentale weerwaarheid

7. Hoger risico op diabetes type 2

VitD_258x0

Vit D als voedingssupplement

Het best neem je dagelijks een supplement met Vitamine D3 opgelost in olie (gelules).
Tijdens de winter, oktober tem maart, neem je 2000 IE (Internationale Eenheden). Deze eenheid staat altijd vermeld per gelule. Het kan dus zijn dat je twee of meerdere gelules moet nemen om aan deze hoeveelheid te komen.

Bronnen: www.optimalegezondheid.com, Vita Optima