Belang van goed evenwicht tussen zuur basische voeding

Wat is zuur basische voeding

Niet enkel het soort voedingsmiddel en voedingsstof is van belang. We houden ook rekening met het zuur base evenwicht van voedingsmiddelen. Echter klinkt deze term veel ingewikkelder dan het is. Het zuur base evenwicht duid op de rest die overblijft na vertering van het voedingsmiddel. Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. Van nature bevat het lichaam meer base dan zuur, dit doordat het lichaam de zuren zal uitscheiden en afvoeren via de nieren, longen en huid. Uiteraard is het van belang om het lichaam niet overmatig te belasten met zure voedingsmiddelen. Indien het dieet bestaat uit overwegend dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees en melkproducten zal onvermijdelijk een overschot aan zuurhoudende voedingsmiddelen aanwezig zijn in het lichaam. Ook zoete voedingsmiddelen voornamelijk industrieel gezoete producten zorgen voor verhoging. Een grote lijst aan conserveringsmiddelen of smaakversterkers zullen de zuurrest verhogen kies daarom voor pure en onbewerkte producten. Niet enkel de voedingsmiddelen verhogen de zuurtegraad ook weinig lichamelijke beweging, negatieve gedachten en stress zorgen voor een stijging van de zuurtegraad. Indien het lichaam niet voldoende basische voedingsmiddelen binnenkrijgt zal een onevenwicht ontstaan.

Bepalen van het zuur base evenwicht

Net zoals gewicht, lengte, BMI en bloeddruk kan ook het zuur base evenwicht bepaald worden. Doormiddel van het meten van de Ph-waarde in ons lichaam krijgen we waarde. Indien het lichaam zuurder is zal deze waarde lager liggen (zie schaal hieronder). Door overmatige verzuring zullen lichaamsvloeistoffen zoals bloed en exrtacellulair vocht dikker worden, wat zal zorgen voor minder actieve cellen en een vertraagde stofwisseling.

Waar zit het in

De zure of base rest van voedingsmiddelen wordt niet bepaald door de smaak maar door de chemische samenstelling. Bijvoorbeeld zullen citrusvruchten die zuur smaken na vertering een base rest geven. Voedingsmiddelen met een zure rest zien we niet als slecht aangezien deze ook talrijke goede voedingsstoffen aanbrengen. Het belangrijkste is het evenwicht in het lichaam. Een overmaat aan voedingsmiddelen met een zure rest zal het evenwicht verstoren en dient vermeden te worden.

Wat indien het evenwicht verstoord is

Wanneer de zuren te weinig afgevoerd kunnen worden via de nieren, longen en huid ontstaat een onevenwicht. Via het bloed zullen zuren worden overgebracht naar de spieren en gewrichten. Deze ontstekkingen kunnen aanleiding geven tot diverse klachten, zoals: 

  • Vermoeidheid
  • Spijsverteringsproblemen en brandend maagzuur
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Problemen met de huid, haar en nagels
  • Lusteloosheid
  • Obstipatie
  • Verhoogde ontstekkingsgevoeligheid
  • Hoofdpijn en concentratieproblemen
  • Reumatische klachten

Een verbetering kan worden bekomen door het evenwicht te herstellen en het lichaam minder te belasten met zure voedingsmiddelen.

Hoe herstellen we het evenwicht

  1. Een gezond en evenwicht voedingspatroon zorgt voor voldoende aanbreng van basische voedingsmiddelen en zal de buffercapaciteit verhogen.
  2. Neem voldoende fruit en groenten doorheen de dag, vermijd echter fruit vlak na het avondmaal dit kan extra gisting in de hand werken.
  3. 3 porties fruit en minimaal 300g groenten is de aanbeveling per dag.
  4. Besteed voldoende aandacht en tijd aan het kauwen van de voeding. Slecht gekauwd voedsel zal sneller gisten in de darm wat een extra zure belasting zal opleveren voor het lichaam.
  5. Alcohol remt de reiniging van het lichaam.
  6. Beweging in de buitenlucht zorgt voor extra uitademing van koolzuur via de longen. Aangeraden is om minstens 3 maal per week 30 minuten te bewegen.
  7. Beperk snelle suikers ook natuurlijk suikers zoals honing en agavesiroop blijven suikers.