Wat is het levenselixir?

Zoals je wel weet bestaat het levenselixir niet. De term wordt vaak gebruikt voor een geheel van factoren, een ‘weg naar’ om op een gezonde manier zo oud mogelijk te worden.

Hieronder worden de tien ingrediënten van het levenselixir opgesomd:

Let op je voeding
De basis van een gezonde voeding is een mediterraan voedingspatroon. Wees bedacht op tekorten aan bepaalde elementen in de voeding eigen aan ouder worden. Vul deze tekorten aan, bij voorkeur via een aangepaste voeding, maar supplementen kunnen ook zeer nuttig zijn voor bepaalde doelgroepen en op een bepaalde leeftijd.

Beweeg voldoende
Probeer om maximaal maar 3 uur per dag te zitten. Houd ook direct fysiek contact met de aarde als je beweegt. De sterkste antioxidant die er bestaat is de aarde onder onze voeten. Het aardoppervlakte is negatief geladen en produceert een stroom van elektronen die vrije radicalen in ons lichaam neutraliseren. Deze elektronen kunnen ons enkel bereiken door blootvoets te lopen of schoeisel te dragen dat elektronen geleidt. Leder is goed, rubber en plastic zijn slecht. Veel ziekten ontstaan als gevolg van een gebrek aan ‘aarding’ of het ‘elektronendeficiëntiesyndroom’.

Respecteer je bioritme
Slaap is de fundering waar de twee andere pijlers, voeding en beweging, op rusten. Is de slaap verstoord, dan maakt een actief leven met gezonde maaltijden niet meer uit. Je kunt te weinig maar ook te veel slapen: mensen die minder dan 6 uur slapen of meer dan 10 uur aan één stuk slapen hebben meer last van allerlei ziekten, zoals het metabool syndroom. Ieder mens heeft een heel persoonlijk bioritme, afgestemd op de natuur. Probeer het natuurlijke ritme dat bij je past te vinden.

Stop met roken
Een roker die levenslang twintig sigaretten per dag rookt, overlijdt gemiddeld tien jaar eerder da een niet-roker. Met iedere sigaret die je rookt vermindert je levensverwachting dus met 11 minuten.

Vermijd chronische stress en ontspan tijdig
Zoek die vorm van relaxatie die het beste bij je past (meditatie, lezen, muziek, … ), en focus op innerlijke rust en waardering. Wie ataraxie (gelijkmoedigheid of zielenrust) bereikt heeft, blijft kalm ook als het noodlot toeslaat. Het is een van de basisprincipes van het boeddhisme. Vergeet nooit: wij zijn human beings en geen human doings.

Leef in het nu en wees geen controlefreak
Mensen die alles onder controle willen houden, branden gegarandeerd op en worden op de duur paranoïde. Relativeer. Pas de wet van Sturgeon toe. Theodore Sturgeon was een Amerikaans sciencefictionschrijver die ooit gezegd heeft dat 90% van alles troep is. Als je deze wet voor ogen houdt in het dagelijkse leven, leef je rustiger en beter. Of, zoals de Zwitsere auteur en zakenman Rolf Dobelli zegt: ‘Het is een uitstekend gedachtewerktuig omdat het je in staat stelt het meeste van wat je ziet, hoort of leest zonder slecht geweten over te slaan.’

Wees positief ingesteld, wees vrijgevig en dankbaar en lach veel
Wie humor heeft, kan tegenslag beter verwerken. Dankbaarheid verhoogt heel sterk het geluksgevoel en heeft een positief effect op allerlei reacties en systemen in het lichaam. Probeer er altijd het beste van te maken of zoals Dale Carnegie het mooi uitdrukt: ‘Als het leven je citroenen geeft, kun je er nog altijd limonade van maken.’

Wees sociaal geëngageerd
Er sterven tegenwoordig meer mensen als gevolg van eenzaamheid en een gebrek aan een sociaal netwerk dan van alle westerse chronische ziekten bij elkaar. Volgens een recente enquête voelt 46% van de Belgen zich eenzaam. Vooral bij de jongvolwassenen tussen de 20 en 34 jaar (54,5%) en bij 35- tot 50-jarigen (53%) is eenzaamheid een probleem. Mensen die goede sociale contacten hebben willen blijven leven, leven langer.

Hecht geen overdreven belang aan materiële zaken
Op de duur geven materiële zaken geen voldoening meer. Iets nieuws leren is een veel beter doel en dat kan je onbeperkt blijven doen, ieder uur van de dag en tot op hoge leeftijd. De hersenen worden dan ook scherp gehouden en de cognitieve functies verbeteren opmerkelijk. Probeer in plaats van materiële dingen dus meer in belevenissen te investeren.

Probeer je dromen waar te maken  
Een van de grootste stressfactoren is niets te doen te hebben wat kan leiden tot bore-out. Gebruik je talenten om vol passie voor een doel te gaan. Denk aan de wijze woorden van William Mather Lewis: The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.

Bron: Gezond eten, gezond ouder worden