Wat is een ‘negatieve calorie’?

Dit moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden, een negatieve calorie bestaan niet echt. Hiermee wordt bedoelt dat als je een voedingsmiddel eet waar het calorie niveau zodanig laag is, dat het meer energie kost voor uw lichaam om het eten te verteren dan de energie aanwezig in het voedingsmiddel.
Een goed voorbeeld hiervan is koud water. Water bevat geen calorieën, maar om het te drinken verbruikt het lichaam wel energie om dat water op temperatuur te krijgen. Tegelijk is het lichaam ook nog eens energie aan het verbruiken tijdens rust, dit wordt het basaal rustmetabolisme genoemd. Je verbruikt overdag altijd energie met bijvoorbeeld te ademen, vertering, bloedcirculatie,…. 

Deze term moet ook wel met een korrel zout genomen worden. Het aantal calorieën die je extra zou verbranden tijdens het eten van negatieve calorieën is meestal wel verwaarloosbaar. Maar daarom is het nog niet slecht om deze voedingsmiddelen in de voeding te integreren. 

Door het eten van voedingsmiddelen met een negatieve calorie ga je dus geen kilo’s afvallen. Het is belangrijk om een gezond en evenwichtig dieet te gebruiken die voor jou haalbaar is. Het is wel belangrijk bij afvallen dat je niet meer calorieën consumeert dan je verbruikt op een dag. Hier kunnen de voedingsmiddelen met negatieve calorieën dan wel helpen. Integreer de voedingsmiddelen met negatieve calorieën in de je gezond eetpatroon in combinatie met genoeg beweging.

Fruit:  
Aardbeien, appel, bosbessen, cranberry’s, frambozen, grapefruit, citroen, limoen, mandarijn, papaja, pruimen.

Groenten: 
Andijvie, asperges, aubergines, bieten, bleekselderij, bloemkool, broccoli, courgette, groene kool, komkommer, radijs, sla, sperziebonen, tomaat, tuinkers, wortel.

Kruiden/ specerijen: 
Kaneel, kruidnagel, chili, koriander, lijnzaad, knoflook, kurkuma, gember, ui, peterselie.

Let op ! 

  • Blijf gevarieerd eten. Het is geen goed idee om van 1 voedingsmiddel veel te gaan eten. 
  • Eet niet heel de dag door kleine stukjes groenten en fruit. Houdt je aan je planning van hoofdmaaltijden en eventueel tussendoortjes. Laat je spijsvertering ook eens rusten overdag.
  • Eet langzaam. Als je traag eet en goed kauwt ga je automatisch ook extra calorieën gaan verbranden.