De 11 gezondheidsregels volgens diëtist Tom

Met analogie van de 10 geboden uit de Bijbel waarbij 10 leefregels werden opgesteld, had ik ook 10 regels opgemaakt, maar ondertussen is er nog een regel bijgekomen… “De 11 gezondheidsegels volgens diëtist Tom”

De 11 gezondheidsregels volgens diëtist Tom:

  1. STRUCTUUR
    Een gezond voedingspatroon start bij een goede structuur en plan je dag.
  2. EET BEWUST EN PUUR
    Eet pure voeding, eet rustig, pas je portiegrootte aan, geef aandacht aan wat je eet en bovenal geniet wanneer je zondigt.
  3. DARMEN
    Een goede darmhuishouding is de basis voor een goede gezondheid.
  4. VOCHT
    Drink voldoende vocht en laat gezoete dranken staan.
  5. VETTEN
    Eet voldoende gezonde vetten rijk aan omega-3-vetzuren (onverzadigde) en beperk omega-6-vetzuren, transvetzuren en verzadigde vetten.
  6. KOOLHYDRATEN
    Zie koolhydraten als brandstof, beperk koolhydraten bij weinig fysieke activiteit gedurende de dag. Vermijd daarnaast snelle koolhydraten en kies voor complexe koolhydraten.
  7. ONTBIJT
    Neem een stevig, gezond en evenwichtig ontbijt.
  8. KOUDE EN WARME MAALTIJD
    Kies voor evenwichtige maaltijden met grote porties groenten, goede eiwitbron en beperkte koolhydraatportie.
  9. TUSSENDOORTJES
    Tussendoortjes hoeven niet, maar helpen honger te voorkomen waardoor je verkeerde keuzes zou maken te grote porties zou eten bij de maaltijd.
  10. SUPERFOODS EN VOEDINGSSUPPLEMENTEN
    Deze voedingsmiddelen zijn een aanvulling op, maar zijn geen basis van een gezond voedingspatroon.
  11. BEWEGING
    Beweeg dagelijks minimaal een half uur waarbij je hartslag en ademhaling versnelt. Bewegen en/of sporten is naast gezonde voeding de basis voor een gezonde levensstijl.

Deze 11 regels komen uitgebreid aan bod tijdens de consultaties.