Vers altijd ’t beste?

Veel groeten en regelmatig fruit eten is gezond! Echter, de meerderheid van de bevolking denkt dat dit enkel geldt voor ‘verse’ varianten. Om deze reden worden diepvriesgroenten en -fruit vaak resoluut overgeslagen wanneer men inkopen doet.  Maar is dit wel zo verstandig?

Uit onderzoek onder leiding van dr. Ali Bouzari blijkt dat het vitaminegehalte van diepvriesgroenten en -fruit vergelijkbaar is met dat van verse soorten. Vaak is het zelfs zo dat groenten en fruit uit het vriesvak méér vitaminen bevatten dan degenen die in het verskraam liggen. Dit is te wijten aan het feit dat de verse producten vaak al enkele tijd in de winkel liggen. Door het contact met zuurstof en licht slinkt het vitaminegehalte. Hoe langer producten in de winkel liggen, hoe langer ze in contact komen met zuurstof en licht en dus hoe meer de gezondheidsvoordelen afnemen. Ook is het vaak ongeweten wanneer de groenten en fruitsoorten geoogst werden, wat het land van oorsprong is en hoe lang de transporttijd innam.

Maar wat maakt dan dat diepvriesgroenten en -fruit zo’n enorm gezondheidsvoordeel opleveren? Na het oogsten worden ze verpakt onder een atmosfeer van stikstof en meteen ingevroren. Hierdoor blijft het vitamine-, kalium-, calcium-, en vezelgehalte stabiel waardoor het product haar gezondheidsvoordelen behoudt. Daarnaast springen telers ook voorzichtig om met de timing van het oogsten. Groenten en fruit die bestemd zijn om ingevroren te worden, worden geplukt op het moment dat ze perfect rijp zijn en dus het meeste voedingsstoffen bevatten. Dit vormt een groot verschil met groenten en fruit die vers geconsumeerd dienen te worden: deze worden geoogst op een moment dat de optimale rijpheid nog niet bereikt is, zodat ze kunnen uitrijpen tijdens het transport en de opslag. Om deze reden is het vitaminegehalte van verse producten dus lager dan die van diepgevroren producten. 

Het excuus dat gezonde maaltijden klaarmaken tijd vergt kan bij deze dus in de vuilbak gegooid worden: gebruik diepgevroren fruit voor een heerlijk ontbijt en diepgevroren groenten voor een smakelijk wok- of ovengerecht of lekkere verse soep. Daarnaast is het vaak zo dat diepvriesvarianten een pak goedkoper zijn dan de verse soorten. Een win-winsituatie dus!

Tot slot zijn diepvriesgroeten en -fruit een stuk langer houdbaar dan de verse variant. Gemakkelijk voor jou en je gaat tegelijk voedselverspilling tegen!

Tips

Vermijd ontdooien

In tegenstelling tot vriezen, gaan vitaminen wel verloren tijdens het ontdooiingsproces. Vooral vitamine C is eraan onderhevig. Om dit tegen te gaan is het aangeraden de diepvriesgroenten meteen vanuit de diepvriezer in je kookpot te verhitten. Fruit kan je laten ontdooien op een donkere plaats. Hou hierbij de verpakking zo veel mogelijk luchtdicht. 

Check de ingrediënten lijst

Opteer voor 100% groenten en fruit en laat varianten waaraan room, zout of suiker is toegevoegd links liggen. 

Achterkant van de diepvriezer 

Bewaar de diepvriesgroenten en -fruit zo veel mogelijk aan de achterzijde van de diepvriezer. Hierdoor worden ze minder blootgesteld aan zuurstof en licht.