Eerste hulp bij feestdag stress!

De feestdagen komen eraan! Voor velen betekent dit volop genieten met familie en vrienden, lekker eten en wat dieper in het glas kijken. Helaas kan dit een moeilijke periode zijn om op gewicht te blijven. Daar zijn ze weer: de kilo’s! Hieronder vind je 8 tips om stressvrij te genieten van de feestdagen! 😊

  1. Zoals iedereen reeds weet zijn wij geen voorstander van een crashdieet. Onze innerlijke sneukelaar is en blijft een deel van ons en gaat nooit weg. Geniet als je zondigt en laat die schuldgevoelens achterwege! Het gevoel dat je hebt “gefaald” is incorrect en zorgt enkel dat je de gezonde levensstijl niet kan volhouden. Wees zeer aandachtig voor dat stemmetje in je hoofd die je schuldgevoelens aanpraat. Omdat je die ene keer gezondigd hebt wil dit heus niet zeggen dat je geen doorzetter bent. Geniet als je zondigt, maar hou het binnen de perken met volgende tips:

  2. Luister naar je lichaam. Ons lichaam geeft ons signalen die ons laten weten wanneer we honger hebben, maar ook wanneer we genoeg hebben. Bij een leuke sfeer aan tafel kan het zijn dat we eigenlijk geen honger meer hebben, maar wel nog goesting door de gezelligheid. Hierbij is het belangrijk dat je hongergevoel en goesting van elkaar onderscheid. Heb je echt nog honger of ben je gewoon zodanig blij om quality time te spenderen met je familie en vrienden dat dit ‘goesting’ aanwakkert?

  3. Maak keuzes: het OF, OF, OF, verhaal. Keuzes worden gemaakt op basis van onze emoties én ons gezond verstand. De truc is om op basis van beide lekkere maar ook gezonde keuzes te maken. Voorzie bijvoorbeeld gezonde en ongezonde keuzes bij de aperitiefhapjes en kies van beide opties een paar hapjes uit die passen binnen een gebalanceerde voeding. Vermijd het maken van keuzes in het volgende stramien: EN chips EN salami EN kaas EN 3 glazen champagne, … Kies voor: OF chips OF salami OF kaas, MET een combinatie van gezonde, maar ook lekkere, hapjes! Dit geldt ook bij alcohol, hoofdgerecht en desserts. Maak de keuze waar jij het meest van, vb het dessert, maar zorg voor mindere hoeveelheden en gezondere alternatieven bij het apperitief, het hoofdgerecht en de hoeveelheid alcohol bij het feestmaal. 

  4. Proef goed en sta stil bij de beleving van wat je eet en proeft. Hierdoor geniet je meer en heb je een betere controle over de porties. Eén glas alcohol, een paar kroketjes en een stukje dessert  kunnen weinig kwaad, je lichaam zal dit wel nog verbruiken. Redeneer niet: Ik ben nu toch aan het zondigen, ik kan me dan maar volledig laten gaan. Een TEVEEL aan koolhydraten wordt omgezet naar vetreserve in het lichaam.

  5. Plan beweging in tijdens de feestdagen! Vermijd een insulinepiek door na het feestmaal een kleine wandeling te maken. Hierdoor verbruik je gedeeltelijk de opgenomen energie en zal je lichaam minder snel over gaan naar vetopslag. Het helpt ook je vertering waardoor je niet met een zware maag naar bed moet. Daarbij is even samen naar buiten gaan de ideale manier om wat na te praten.

    Sport en beweeg ook tussen de feestdagen door of voorafgaand aan een feestmaaltijd. Wanneer je hebt gesport of een lange wandeling hebt gemaakt heeft je lichaam meer energie nodig, waardoor je meer mag eten tijdens het feestmaal. Hou hierbij wel volgende tip in het achterhoofd.

  6. Je kan ook de maaltijd voor het feestmaal je portie koolhydraten verminderen of volledig schrappen. Hierdoor heb je extra marge en kan je zonder zorgen genieten! Wel is het belangrijk om niet met een grote honger te vertrekken naar je feestje. Eet 1 à 2 uur op voorhand iets van eiwitten of drink een tas soep zodat je meer controle hebt over je porties.

  7. Feestdagen betekenen geen feestweken!
    Sowieso is afvallen tijdens de feestperiode niet haalbaar en dat is ook niet de bedoeling. Tijdens de feestdagen proberen we zo veel mogelijk de schade te beperken met de boven genoemde tips zonder in te boeten op genieten. Het is echter verleidelijk om je gezond levenspatroon volledig te laten varen tijdens deze feestperiode. Zorg ervoor dat je de goede gewoontes blijft behouden op de normale dagen tussen de feestdagen door, zo kan je ook na de feestdagen gemakkelijk je gezonde levensstijl doorzetten.

  8. Heb je nood aan extra inspiratie? Klik op onderstaande link voor lekkere recepten!
    Geen zin om zelf te koken? Met kortingscode TOM10, heb je 10% korting op zowel kant en klare maatijden van ‘Ohmyguts’, als van ‘Fitandfresh’.

Veel feestplezier!

Groepspraktijk Diëtist Tom