Intermittent vasten 16:8

De term intermittent vasten hoor je steeds vaker vallen. En dat is niets voor niets –> Vasten kan enorm veel gezondheidsvoordelen hebben:

  • Gewichtsverlies ondanks dat je dezelfde hoeveelheid Kcal inneemt dan over hele dag door hoger metabolisme.
  • Verkleint de kans op overeten.
  • Toename menselijk groeihormoon bevordert het verlies van lichaamsvet en behoud spiermassa. Een toename van menselijk groeihormoon zal resulteren in een groter uithoudingsvermogen en een sneller herstel van spieren na een training.
  • Minder hoge insulinewaarden waardoor je minder je vetten opslaat.
  • De insuline en ghreline gevoeligheid verkleint het risico op chronische ziekten en ontstekingen in het lichaam.
  • Aanmaak noradrenaline wat je alerter maakt en waardoor je je vetzuren uit vetcellen vrijmaakt voor vetverbranding.
  • Intermittent fasting vermindert inflammatie en oxidatieve stress, wat ook aan de basis ligt van veel chronische ziekten en metabool syndroom
  • Verkleint de kans op hart en vaat ziekten.

vrouw-laat-zien-hoe-een-lichaam-er-na-enorm-gewichtsverlies-echt-uitziet-thumbnail-pzkPwWSSH3

Interemittent vasten of intermittent fasting zal dus vooral doen afslanken en je energielevels doen bevorderen.

De meest toegankelijke manier is eten in een tijdframe van 8 uur. Je eet dus 16 uur per dag en nacht niets.

Tijdstip 16:8 dieet:

Het principe van IF is simpelweg om tussen bepaalde tijdstippen van minstens 16 uur niets te eten. Wanneer je dat doet en op welke manier, beslis je volledig zelf. De meest gebruikelijke IF-manier is om na het avondmaal 20u tot de middag 12u niets meer te eten. Maar er zijn ook andere tijdsintervallen gangbaar zoals een vasten periode van 18u tot 10u.
De periode dat je eet moet korter zijn dan de vastenperiode. Tijdens de 8 uur eten mag alles geconsumeerd worden naar eten en drinken. De eetgewoontes hoeven niet aangepast worden en kcal worden niet geteld. Het is aangeraden langzaam op te bouwen. Is 16 uur per dag niets eten teveel voor jou? Begin dan in kleine stapjes en eet gewoon niets meer na de avondmaaltijd en begin pas weer met je ontbijt 13 uur later. Ook dat heeft al een groot effect! Je hoeft IF ook niet dagelijks toe te passen, doe 1 tot maximaal 5 keer per week rekening houdend met je werkschema en sociaal leven.

intermittent-fasting-300x169

Welke voeding:

Vasten betekent niet uithongeren. Je neemt al dan niet hetzelfde aantal calorieën op, maar dan binnen de 8 uur. Uit welke voeding je die calorieën haalt, beslis je ook volledig zelf. Maar uiteraard gaat IF bij voorkeur gepaard met een gezond voedingsdieet. Tijdens het vasten is enkel water en energievrije dranken als zwarte koffie en thee zonder toevoeging van melk of suiker toegelaten. Het is wel belangrijk om voldoende te drinken. Laat ook kunstmatige zoetstoffen achterwege zoals light frisdranken, ook kauwgom en voedingssupplementen bevatten kleine hoeveelheid kcal. Wacht hiermee tot in de periode dat je mag eten.
694

Sporten:

Als je begint met intermittent vasten dan kan je het beste nog gaan sporten in je eetperiode of binnen een paar uur na je laatste maaltijd. Je lichaam is dan voorzien van voldoende glucose en glycogeen om je tijdens het sporten gewoon goed te voelen.
Om maximaal van intermittent fasting te profiteren kan je op een gegeven moment gaan sporten in je vastenperiode. Een goed moment om dit te gaan doen is als je gewend bent aan het vasten en het sporten.
Aan het einde van je vastenperiode sporten is het beste. De hoeveelheid menselijk groeihormoon is dan namelijk het hoogst.
Je kunt het zo plannen dat je na het sporten direct kunt gaan eten. Dit is niet nodig maar wel prettig omdat je honger zult hebben na het sporten. Het moet ook in je dagschema passen natuurlijk.
Als je echt vet wilt verbranden dan bereik je het beste resultaat door na het sporten nog een paar uur te wachten met eten.
Met het sporten zal je al je glycogeenvoorraden volledig uitgeput hebben zodat je nog een paar uur kan profiteren van maximale vetverbranding.
Past intermittent fasting wel niet toe indien je intensief gaat sporten, lang gaat sporten of een wedstrijd hebt!
2098130

Ps. Intermittent vasten is niet voor iedereen, doe het liever niet als je in het verleden eetproblemen hebt gehad, als je zwanger bent, borstvoeding geeft, diabetes type 2 en lage bloeddruk hebt of net begonnen bent met afslanken.

IMG_0764