Zijn eitjes gezond?

Het is bijna Pasen en bij Pasen horen eitjes! En niet alleen chocolade-eitjes, maar ook kippeneitjes. Twee derde van de Belgen zegt dat ze minstens één keer per week een ei eet. Maar is dat ook gezond? Vandaag was ik te gast in de studio van radio 2 in programma “de madammen” om uit te leggen waarom eitjes wel thuis horen in een gezond voedingspatroon.

Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.55.49IMG_0067

Wél gezond

Eitjes zijn zeker gezond. Ze zitten vol gezonde voedingsstoffen. Het is een misverstand dat ze ongezond zouden zijn. Ze zitten vol cholesterol, maar uit nieuwe studies blijkt dat die cholesterol maar beperkt wordt opgenomen door ons lichaam.

GettyImages-918558660

5 gezondheidsvoordelen van eieren:

1. Goede bron van eiwitten

Een ei barst van de eiwitten en eiwitten zijn broodnodig voor een goede gezondheid. Je lichaam heeft ze namelijk nodig voor de opbouw van spiermassa, het op peil houden van je bloeddruk en het versterken van je botten. Daarnaast zijn eiwitten goed voor de lijn: eiwitrijke voedingsmiddelen geven je lange tijd een verzadigd gevoel. Ideaal om snackmomentjes tegen te gaan!

Eieren zijn op zichzelf eigenlijk ook een goede ‘snack’: 1 hardgekookt eitje bevat gemiddeld slechts 90 kcal en houdt je lange tijd verzadigd. Het perfecte tussendoortje met andere woorden. Mensen die dagelijks een ei eten bij het ontbijt, zouden overigens meer gewicht verliezen dan mensen die dit niet doen. Dit doordat de ei-eters doorheen de dag minder calorieën opnemen dan de andere groep.

2. Rijk aan vitaminen

Eieren zijn kleine vitaminebommetjes. Ze zijn rijk aan vitamine A, B2, B5, B6, B9, B12, D, E en K. Daarnaast zijn ze ook nog eens rijk aan foliumzuur (ook wel gekend als vitamine B11). Foliumzuur is mede verantwoordelijk voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Zwangere vrouwen nemen doorgaans ook foliumzuur-supplementen in omdat het erg belangrijk is voor de vroege ontwikkeling van een ongeboren baby.

De eierdooier is trouwens de hoofdleverancier van al die mooie vitaminen.

3. Bron van goede vetten

Eén van de gezondheidsvoordelen van eieren is dat ze rijk zijn aan goede vetten. 1 groot ei (large) bevat zo’n 5 gram aan gezonde vetten. Ze zijn bijvoorbeeld een goede bron van omega 3, éénvan de 2 soorten vetzuren waar je lichaam niet zonder kan. Omega 3 is bovendien een essentieel vetzuur dat niet door je lichaam zelf kan worden aangemaakt. Je moet het dus halen uit je voeding. Je lichaam heeft omega 3 nodig omdat het helpt om hartproblemen te voorkomen. Daarnaast helpt het je spieren en gewrichten gezond te houden en bevordert het je zicht.

4. Eieren zijn goed voor je hersenen

Een ei bevat zo’n 20% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid choline. Choline is een stof die je hersenen nodig hebben om optimaal te functioneren. Daarnaast is choline ook goed voor de werking van het zenuwstelsel. Veel mensen hebben een tekort aan choline, dus voor hen zou een ei de ideale manier zijn om hun choline-inname meteen en makkelijk te verhogen. Choline werkt trouwens ook ontstekingswerend.

5. Eieren bevorderen de werking van je immuunsysteem

Eieren zijn rijk aan ijzer. Daardoor dragen ze bij aan de werking van je immuunsysteem. Bovendien bevorderen ze de productie van rode bloedcellen. En die laatsten heb je nodig voor het transporteren van zuurstof doorheen je hele lichaam. Noodzakelijk dus voor de optimale werking van al je spieren en organen.

IJzer is trouwens een belangrijk onderdeel van hemoglobine, het bestanddeel van rode bloedlichaampjes dat zuurstof vervoert.

 

Vrije-uitloop ei is gezonder dan een standaard ei

Vrije-uitloop eitjes zijn gezonder dan standaard eitjes. Kippen kunnen stress hebben net als mensen. Het is dus slecht wanneer ze op elkaar geplakt zitten, want dat zorgt voor stress. Daardoor leggen ze eitjes met slechte stoffen, wat de kwaliteit van de eieren zeker niet ten goede komt.

Op eitjes uit de winkel staat altijd een code. Daaruit kan je afleiden in welke omstandigheden de kippen hun eitjes hebben gelegd. Staat er aan het begin van de code een 0 of 1 op, dan zijn de eieren biologisch of vrije-uitloop.

ei-code

Zoals bij alles: mate is belangrijk

Té veel van alles is natuurlijk niet goed en dat geldt ook voor eieren. Dagelijks 1 tot 2 eitjes, daar is niets mis mee.

Het gaat dan over alle eieren die je in totaal eet, ook in verwerkte vorm, zoals in pannenkoeken, mayonaise of andere sauzen.

eggs-healthy-delicious

Bronnen: radio 2 en A. vogel