RODE BIET VOOR DUURSPORTERS: WAT HEB JE ERAAN?

Je houdt ervan of je houdt er niet van: rode biet. Maar onder duursporters is het inmiddels een goede bekende. In dit artikel lees je waarom je het zeker zou moeten overwegen.

Maar nitraat was toch slecht voor je?

Een aantal jaren terug werd inderdaad gewaarschuwd om niet te veel nitraatrijke groenten (spinazie, rucola, andijvie, rode biet,

Sanas Beet Fuel: Rode biet & Spinazieshot met heerlijke appelsmaak

Sanas Beet Fuel: Rode biet & Spinazieshot met heerlijke appelsmaak

bleekselderij, chinese kool) te eten. Inmiddels is dit herroepen door de autoriteiten. Er is namelijk geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat de inname van nitraat via groenten zal leiden tot gezondheidsrisico’s. Over rode bietensap blijft wel van kracht dat wordt afgeraden om dit dagelijks te nemen. Nou heeft lang niet iedereen zin om dagelijks zo’n fles rode bietensap weg te drinken, maar smaken verschillen…

Wat maakt rode biet interessant voor duursporters?

Rode biet is een rijke bron van nitraat. Nitraat geeft een boost aan (duur-)sportprestaties, is goed voor hart en bloedvaten en verbetert mentale focus en alertheid. Rode biet is daarnaast ook gewoon goed voor je! Het heeft bloeddrukverlagende eigenschappen en is rijk aan vitamine C, foliumzuur, ijzer, vezels, betaline en mangaan. Maar van regulier rode bietensap moet je wel erg veel drinken, wil je genieten van de positieve effecten ervan. Niet iedereen heeft hier behoefte aan; vandaar dat Sanas nu komt met een compacte 50 ml shot die nog eens goed smaakt ook!

Hoe werkt het?

Nitraat wordt in het lichaam omgezet in nitriet, wat weer wordt omgezet in stikstofmonoxide (NO). Dit zorgt voor meer bloedtoevoer naar de spieren, hetgeen de productie van energie door de mitochondriën vergemakkelijkt. Studies* hebben aangetoond dat rode biet natuurlijke energie geeft voor betere sportprestaties. Het kan er namelijk voor zorgen dat verzuring van spieren langer uitblijft.  Dit komt doordat de spieren meer bloed en zuurstof krijgen toegediend. Ook het uithoudingsvermogen verbetert door het innemen van rode bietsap: zuurstof wordt efficiënter gebruikt, waardoor atleten meer kracht hebben, harder gaan, langer door kunnen gaan en efficiënter bewegen.

Waar moet ik op letten als ik rode bietproducten neem?
  • Voor alle rode biet producten geldt: neem ze als kuur, voorafgaand aan jouw piekmoment. 5 tot 7 dagen vooraf is perfect.
  • Een vloeibare drank heeft meer effect dan een tablet. Dit komt doordat de bacteriën in je mond ook bijdragen aan het omzetten van nitraat in nitriet. Slik daarom jouw rode bietdrank niet direct door maar laat het een tijdje door je mond rollen.
  • Het beste resultaat bereik je wanneer je zo’n 2-3 uur voor jouw piekmoment nog een laatste shot neemt.
  • Heb je last van een lage bloeddruk? Dan is dit product minder geschikt voor jou. Rode biet heeft namelijk een bloeddrukverlagend effect.

IMG_20180306_163807_resized_20180306_045028858-500x667

Bron: www.sanas.nu