Bewegen als medicijn

Zitten is het nieuwe roken!

Een meta-analys (analyse van heel veel studies die hetzelfde onderzoeken) heeft aangetoond dat mensen die de ganse dag zitten meer kans hebben op het metabool syndroom (overgewicht, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, hoge suikerwaarden), hart en vaatziekten, diabetes en diverse soorten kankers.
De term – het nieuwe roken – komt omdat het verschil in gezondheid en levensduur tussen veel zitten en minder zitten hetzelfde is als rokers ten opzicht van niet rokers.

Maar bewegen heeft nog heel veel andere voordelen:

1.  Minder ontstekingen
Spieractiviteit leidt tot de productie van myokine 6. Deze stof is in staat om ontstekingen te remmen. Dus mensen met chronische ontstekingen hebben er echt baat bij om regelmatig te bewegen.
Bewegen heeft dus hetzelfde effect als een aspirine!

2.  Stressbestendiger
Wie regelmatig sport heeft minder gevoelige stress-assen. Dit betekent dat er minder, en minder snel (adrenaline) aangemaakt wordt of dat je dus stressbestendiger wordt.
Dit kan, in onze stressvolle maatschappij, echt als een voordeel aanzien worden.

3.  Beter darmflora en weerstand
Maar liefst 75% van onze immuniteit bevindt zich in onze darmen. Daarom is een gezond darmflora zo immens belangrijk. Darmflora is de verzameling en verhouding van miljarden bacteriën in onze darmen.
Deze verzameling en samenstelling is afhankelijk van wat we eten maar ook van de mate van bewegen.
Regelmatig bewegen zorgt voor rijker en dus gezonder darmflora die dan de immuniteit ten goede komt, maar ook nog zo veel meer omdat darmen in bijna elk proces een rol spelen.

4.  Betere balans tussen Th1 en Th2
Dit zijn 2 systemen van ons immuunstelsel die in evenwicht moeten zijn. Een overheersing van een systeem leidt tot auto-immuunziekten en kanker. Door te bewegen komen deze sytemen opnieuw in balans.

5.  Beter geheugen
Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig bewegen en sporten zorgt voor een grotere hippocampus, het deel dat verantwoordelijk is voor ons geheugen.
Opvallend hierbij is dat snel bewegen een veel beter effect heeft dan traag bewegen.

Om het uur bewegen
Dè ultieme tip is zorgen dat je minstens elk uur opstaat en beweegt.
Die beweging is het liefst snel en kort. Eén minuut is al voldoende maar zorg dat je harstlag in de lucht is gegaan.
1 minuut ter plaatse lopen (sprinten) is voldoende om van alle hierboven beschreven voordelen te genieten.

GO!

Bron: Vita Optima, artikel: Bewegen als medicijn