WAT IS HET EFFECT VAN TRANSPIRATIE OP SPORTPRESTATIES?

In dit artikel lees je wat je nodig hebt om te voorkomen dat transpiratie je sportprestaties negatief beïnvloedt.

We hebben al een aantal warme weken gehad en het belooft ook nog eens een hele hete zomer te worden. Heerlijk weer om nog meer kilometers te maken op de fiets! Of het nou tijdens je reguliere training is of op vakantie in de Pyreneeën of andere zuiderse omgeving: hou echt rekening met het effect van deze hitte op je lijf en prestaties.

Overmatige transpiratie kan leiden tot problemen

Blijf drinken, drinken, drinken. Ja, je zweet nu eenmaal en dat is prima. Maar zeker duursporters kunnen bij overmatig zweten in de problemen komen. Je kan dan namelijk een tekort krijgen aan vocht en een aantal mineralen, wat dan weer kan leiden tot verminderde prestaties, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid of andere ongein. Wist je dat door een tekort aan vocht je spieren minder goed functioneren, waardoor je op korte termijn bijvoorbeeld last zou kunnen krijgen van kramp? Echt niet fijn!

Mineralen moeten!

Zorg daarom dat je je vochtbalans zeer regelmatig aanvult. Gebruik hiervoor een Isotone dorstlesser, die worden het snelst en gemakkelijkst opgenomen en

Sanas Isomix: effectieve isotone dorstlesser, plakt niet, mild voor maag en darmen

Sanas Isomix: effectieve isotone dorstlesser, plakt niet, mild voor maag en darmen

zijn aangevuld met alles wat jij nodig hebt. Het drinken van water is bij afstanden langer dan 1 uur niet voldoende, want dit bevat onvoldoende mineralen. Tijdens jouw inspanning heb je per uur minimaal een halve liter vocht nodig, met daarin de benodigde mineralen zoals natrium, magnesium en kalium.

Wat zit er in mijn zweet?

Transpiratievocht bestaat niet alleen uit water. Naast water bestaat het namelijk ook uit 4 soorten mineralen. Hier een korte uitleg:

• Natrium: Het lichaam heeft natrium nodig voor het vochtevenwicht. In combinatie met het mineraal kalium is natrium ook belangrijk voor het doorgeven van prikkels door de zenuwen en het samentrekken van de spieren. Natrium ook een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het kalium. Het zit in keukenzout.
• Magnesium: Is nodig voor de botopbouw en speelt een belangrijke rol bij de werking van enzymen in verschillende lichaamsprocessen. Verder is het van belang bij de opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van zenuwprikkels en het samentrekken van spieren, zoals de hartspier. Erg belangrijk voor sporters dus. Je vindt het in volkorenbrood, groente en fruit, vis en noten.
• Kalium: Is van groot belang voor het herstel en voor de heropbouw van spier- en bindweefsel. Ook is het naast chloride en natrium belangrijk voor het vochtevenwicht.
• Chloride: Is samen met natrium en kalium verantwoordelijk voor het behouden van het vochtevenwicht en voor de vochtdistributie in het lichaam.

Hoe pas ik mijn voeding aan?

Wanneer je op een warme dag een lange duurtraining gaat doen kan je het beste al voor de training extra drinken. Het vochtverlies kan tijdens jouw inspanning namelijk oplopen tot meer dan een liter per uur. Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dat is 1,5 liter voor iemand van 75 kg) gaat het prestatievermogen duidelijk achteruit. Houd er wel rekening mee dat je maag per kwartier ongeveer 250 ml (een groot glas water) kan verwerken. Meer is niet fijn want dat gaat klotsen! Gelukkig is de Sanas Isomix licht en mild voor maag en darmen, je kan er dus makkelijker veel van drinken zonder dat je maagproblemen krijgt. Bovendien vult het in hoge mate natrium, magnesium en kalium aan, zodat je alle essentiële bouwstoffen binnen krijgt. Wist je trouwens dat de Sanas energy gels ook rijk zijn aan mineralen zoals natrium? Nog een tip: wanneer je vooraf extra koolhydraten neemt, is het voor je lichaam eenvoudiger om meer vocht vast te houden.

Hoe voorkom ik oververhitting?

Te weinig drinken zorgt dus voor lichamelijke ongemakken en verminderde prestaties. Maar daarnaast verhoogt te weinig drinken ook de kans op oververhitting. Vooral als je sport in de zomer! Daarom is ook de temperatuur van het drinken van belang. Wel wat lastig om uit te voeren tijdens een lange rit, maar toch: tijdens warme weersomstandigheden is een gekoelde drank (5 tot 10 graden Celsius) het meest geschikt. Hoe koeler de drank is, des te meer warmte zal het van je lichaam opnemen. Niet iedereen kan goed tegen het drinken van koude dranken. Vooral wanneer je grotere hoeveelheden drinkt, kunnen maag- en darmklachten ontstaan. Zo worden sommige mensen misselijk als ze een te koude drank hebben gedronken. Anderen krijgen er bijvoorbeeld buikpijn van. Daarom is het belangrijk om tijdens de trainingen uit te proberen welke temperatuur en welke drank het beste bevalt. Weet dat alle Sanas producten mild zijn voor maag en darmen!

En na de training?

Even belangrijk als het drinken tijdens een inspanning, is het aanvullen van vocht erna. Ook direct na de inspanning is het van belang om allereerst de vocht- en zoutverliezen te compenseren door flink te drinken. Ook goed om te weten maar misschien iets minder makkelijk om uit te voeren : Gebruik geen alcohol de avond voor een tocht. Helemaal niet als het warm weer kan worden. Zelfs een beetje alcohol s’ avonds voor een toertocht vermindert jouw vermogen om in warm weer te presteren. Een alternatief zou kunnen zijn om na jouw inspanning een bruin biertje te drinken. Dit is namelijk goed voor het herstel. Hoe heerlijk ook na een warme rit, neem geen pils: het onttrekt vocht uit je lichaam. Als ik dan toch op een terras beland na afloop van een fietstocht, dan wil ik nog weleens een Radler 0.0% bestellen, maar smaken verschillen natuurlijk…

Sanas biedt hulp

Kortom: de vochtopname bij jouw sportieve activiteiten is altijd van belang, maar in de zomer des te meer! Om uitdroging te vermijden is naast onze isotone dorstlesser Sanas Isomix het nieuwe

ORS voorkomt uitdroging tijdens duursporten.

Sanas ORS (Oral Rehydration Salts) Voorkomt uitdroging van het lichaam.

Sanas ORS ideaal. Dit product bevat dextrose en de onmisbare mineralen Kalium en Natrium en is ontwikkeld volgens de basisformule van de World Health Organisation. Drink Sanas ORS bij extreem warme omstandigheden als aanvulling op Sanas Isomix. Neem dan 1 bidon Isomix en 1 bidon ORS mee. Nog beter: neem ORS voor én na je inspanning en gebruik je isotone dorstlesser tijdens je inspanning. Dan voorkom je maag- en darmproblemen. Zeker wanneer je een vrijwel pH neutrale isotone dorstlesser gebruikt, zoals Sanas Isomix.

Ben je gevoelig voor kramp? Probeer dan eens Sanas Magnekal: handige transparante 25 ml ampullen, hoog gedoseerd met Magnesium, Kalium en
Vitamine B6. Ideaal om bij je te hebben onderweg! Wil je preventief te werk gaan, kies dan de Sanas Beta Alanine capsules, die zorgen voor uitstel van verzuring.

Bron: https://www.sanas.nu/effecten-transpiratie-op-duursporters-ontrafeld/