Wekelijkse tip voor Krant van West-Vlaanderen tip 7: lichaam zoekt evenwicht

Na de algemene adviezen van de voorbije weken ga ik nu een moeilijker  onderwerp aankaarten. Deze keer heb ik het over evenwicht en hoe onze darmflora en zuur-basische voeding daar een grote rol bij speelt

Het lichaam van een sporter ziet enorm af en zoekt hierbij constant een evenwicht. De darmen spelen hierbij een grote rol. Wanneer de darmflora niet optimaal is worden de voedingstoffen niet goed opgenomen wat de kans op tekorten doet toenemen, ook al eet je hierbij heel gezond. Daarnaast krijg je ook last van darmproblemen zoals oprispingen, diarree en constipatie. De darmflora bij sporters is verre van optimaal door de grote inname van snelle suikers wat een voedingsbron is voor de slechte bacteriën. Een sporter heeft ook nog een zwakker immuunsysteem wat darmflora ook nog eens aantast. Hierbij raad ik aan om pre- en probiotica te nemen. Dit kan in supplementvorm of door je voeding aan te passen. Probiotica (levende goede bacteriën) zit o.a. in yoghurt, zuurkool, augurken, zilveruitjes en yoghurtdrankjes. Prebiotica (voedsel voor de geode bacteriën) zit in vezels van groenten zoals ui, knoflook, witlof, schorseneren, asperge, artisjok, … 
Zeker na een antibioaticakuur of inname onstekingsremmers, wat de volledige darmwerking stil legt, raad ik aan om pre- en probiotica te nemen.

Daarnaast is zuur-base evenwicht in je lichaam heel belangrijk. Heel eenvoudig uitgelegd is het zo dat wat we eten ofwel ons lichaam zuurder maakt of minder zuur (basisch). Het is dus voornamelijk onze taak om via goede eet- en leefgewoontes ervoor te zorgen dat ons lichaam niet te zuur wordt.

Bij te grote inname zure voeding (snelle suikers, bewerkt rood vlees, koffie, frisdranken, alcohol en melkproducten)  krijg je een PH daling en hierdoor minder zuurstof in bloed. Hierdoor heb je grotere kans op ontstekingen, maag- en darmproblemen, spierkrampen, mentale vermoeidheid, enz. Om een goed evenwicht te bekomen moet je bovenvermelde verzurende voeding zoveel mogelijk beperken. Eet daarnaast veel basische voeding zoals groenten en fruit, zeker in combinatie met zuren voeding. Drink voldoende water, want heeft ook een ontzurende werking en eet voedsel rijk aan vitamines en mineralen. Ook stress en ongecontroleerde ademhaling kan verzuring veroorzaken.

Volgende week heb ik het over de zin en onzin van voedingssupplementen bij wielrenners.

tip 6 lichaam zoekt evenwicht