Wekelijkse tip voor Krant van West-Vlaanderen tip 6: magerzucht in peloton

Nu het Vlaamse klassieke voorjaar achter de rug is komen nu de lichtgewichten aan de buurt in de ardennenklassiekers. Bij deze type wielrenners is lichaamsgewicht en vooral vetpercentage nog meer van cruciaal belang ten opzicht van klassieke renners waar vooral de maximale kracht wordt aangesproken. Het sleutelwoord hierbij is watt en nog meer watt per kilogram lichaamsgewicht.  Stel dat je 400 watt kunt wegtrappen en je weegt 80 kilogram. Als je hetzelfde vermogen kunt leveren terwijl je 20 kilo lichter bent, ga je bergop automatisch harder. Watt/kg is bijgevolg het enige wat telt bij wielrenners met klimambities en zijn alsmaar obsessiever met hun gewicht bezig, maar dit is balanceren op een dunne koord. Het ene gestel kan al makkelijker een extreem laag vetpercentage halen dan het andere. Die laatste riskeert eetstoornissen als hij dat toch probeert. Algemeen raad ik aan om tussen een vetpercentage van 8 en 10% te streven. Indien wielrenners streven naar een heel laag vetpercentage kan dit hun hormonaal beeld naar de toekomst toe onomkeerbaar veranderen. Magerzucht lijdt tot osteoporose en een verminderde botdensiteit wat kans op breuken doet toenemen. Zeker bij jonge wielrenners is dit af te raden omdat osteoporose een onomkeerbaar proces is en ze hierdoor al het beendergestel hebben van een 60 jarige.

Om extra gewicht te verliezen ga je naast de gezonde voeding vooral de koolhydraten schrappen, maar dit gaat toch altijd gedeeltelijk ten koste van je kracht. Hierbij raad ik aan om enkel bij het avondmaal de koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappel,…) te schrappen om zo overdag nog voldoende brandstof te hebben. Types als Froome kunnen zich dat wel permitteren om gedurende een bepaalde periode geen koolhydraten te eten, dit noemt het ketogeen dieet, maar dit is enkel mogelijk onder professionele begeleiding waarbij al het eten wordt afgewogen en klaargemaakt. Dit is vooral ook psychologisch een zware manier van leven dat je niet lang kan volhouden, denk maar aan Wiggins.

Algemeen raad ik aan om een evenwicht te vinden naar een gezond vetpercentage. Zeker voor wedstrijden in deze regio, waarbij weinig moet geklommen worden en vooral maximale kracht belangrijk is, moet je niet de grens opzoeken naar een extreem laag vetpercentage. Maar het is toch wel leuk om te zeggen “goh zie eens hoe scherp ik sta, ik ben in form!”

Tip 8 magerzucht in peloton