Artikel ’10 eieren per week past in gezond voedingspatroon’

Vorige week vrijdag 16/2/18 mocht ik spreken op de Agridagen in Weelde over hoe gevogelte en eieren thuis horen in een gezond voedingspatroon.

Over mijn uiteenzetting is een artikel verschenen op www.pluimveeweb.nl. Het artikel kan je hieronder lezen.

 

eieren_doos_s_r_6.970x0

10 eieren per week past in gezond voedingspatroon.

„Vier of vijf keer per week twee eieren per dag eten past in een gezond voedingspatroon. Eieren zijn namelijk rijk aan voedingsstoffen.”

Dat zei de Vlaamse diëtist Tom Vandenbussche vrijdag 16 februari tijdens de Agridagen in het Belgische Weelde. „Eieren zijn calciumrijk en rijk aan vitamine D. De meerderheid van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. Vitamine D is essentieel voor de stimulatie van een gezond immuunsysteem en het voorkomen van kanker. Een ei bevat 41 internationale eenheden (IE) van de 600 IE dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D”, vertelt Vandenbussche.

„Ook bevat een ei vijftig milligram (vijf procent) calcium. Het ijzer in het ei draait gij aan een gezond immuunsysteem en een normale productie van rode bloedcellen. Eieren zijn daarnaast goedkoop. Ook zijn er talloze manieren om een ei te bereiden. Vier of vijf keer in de week twee eieren per dag eten past in een gezond voedingspatroon”, zegt Vandenbussche.

Cholesterolverlagend

„Hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen”, vertelt de diëtist. „Bovendien helpen peptiden in het ei een hoge bloeddruk te verlagen en zit het ei boordevol vitaminen en mineralen waaronder de vitamines A, B, C, D, E, K.”

„Het ei is de enige voedingssoort dat alle negen essentiële aminozuren bevat. Eieren bevatten tevens een hoog gehalte aan essentiële omega 3 vetzuren, een voedingsstof dat goed is voor je hart. Ook zijn eieren eiwitrijk; een ei bevat 6 gram eiwitten. In een gevarieerd voedingspatroon is de inname van eiwitten erg belangrijk.”

Rijk aan vitamines en mineralen

De diëtist ging ook nog in op de gezondheidsvoordelen van kip. „Gevogelte, zoals kip, eend en kalkoen zijn belangrijke leveranciers van vitamine B en ijzer, bevat essentiële bouwstoffen en is eiwitrijk. 100 gram gevogelte bevat circa 20 gram eiwitten.”

„Ook is het mager. Vlees van gevogelte bevat veel minder vet en verzadigd vet dan vlees van varkens. Iemand die mager wil eten kan beter kipfilet op het brood doen dan salami. Daarnaast is kip goedkoop”, zegt Vandenbussche.

img_1752.970x0